гр. Пловдив office.careerium@gmail.com

Кариерно ориентиране за ученици – как и защо?

от | 07/08/2024 | Ученици

Как?

  • личния пример на родителите и на успешни личности, на които се възхищават
  • различни професии и необходимите за тях знания и умения
  • процеса на професионално развитие и изграждане на кариера на практика, например стаж при близки и познати или работа през уикенда
  • посещаване на подходящи кариерни форуми. Там се получава ценна информация за сегашните нужди на пазара на труда. Провеждат се безплатни консултации и срещи с водещи работодатели. Тези форуми са първата и необходима стъпка за всеки ученик.

Кариерното ориентиране помага на учениците да разберат своите заложби и интереси, дава им по-ясна представа за пътя, който трябва да следват в бъдеще. Всичко това им помага да избегнат загубата на време и усилия в области, които не отговарят на техните предпочитания и умения. То ги насочва към области, които са съобразени с техните индивидуални интереси и цели.

Защо кариерно ориентиране?

Кариерното ориентиране в развитите държави се използва като политически инструмент, свързан с политиките за това какви кадри да обучаваме, какви програми да се предлагат в средното и висшето образование и как всъщност тези кадри да са адекватни на нуждите на пазара на труда. Така че кариерното ориентиране е мощен инструмент.“ Това е мнението на г-жа Гергана Раковска, председател на Фондация на бизнеса за образованието.

За младите хора процесът на кариерно ориентиране има съществена роля в определянето на техните бъдещи пътища и професионални постижения. Нуждата от компетентно и целенасочено кариерно ориентиране никога не е била по-голяма.

Кариерно ориентиране за ученици, защото училището:

  • не разполага със съвременен инструментариум за развитие на умения, необходими за пазара на труда.
  • не ги запознава със съвременните и търсени сега професии
  • не прави (или много рядко) връзка с бизнеса. Това важи с особена сила за езиковите гимназии, които са ми по-близки. Какво се случва там? Компания от аутсорсинг сектора търси ученици с френски език. Организира и провежда презентация в езикова гимназия. Компанията има очаквания за нивото на френския език на ученици от езикова гимназия. Учениците не смеят да кажат какво учат. Представителите на компанията си тръгват и учителите продължават с урока по френски, онзи, който нищо няма да даде на учениците, който те ще наизустят за изпитването и ще забравят. В училище няма приложение на наученото, няма умения, нито пък тяхното развитие.
  • не поставя ученика в центъра
  • не помага за развиването на неговите заложби, ученикът е просто част от цялото, от класа
  • не развива творчеството и инициативността
  • не го мотивира да развива умения, а робува на оценката
  • не се интересува от удовлетвореността на ученика от учебния процес, от трайно придобитите знания, от мотивацията
  • не се грижи за социално-емоционалните нужди на ученика, а той определено има такива

Сподели статията

Автор: Нина Чочева

Аз съм д-р Нина Чочева

Кариерен консултант, лектор, ментор.

CAREERIUM е правилното място за теб, ако търсиш подкрепа, помощ за ориентация в твоя академичен или професионален път!